Jawbone Up – mitt steg- och sömnräknararmband

Jawbone Up

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag hade ett armband som mäter mina steg och hur jag sover, några av er var lite nyfikna på vad det var så jag tänkte berätta lite. Jag använder ett armband som heter Jawbone Up, det sitter på min arm dygnet runt (dock tar jag av mig det när jag ska duscha eller bada). En kan också lägga in allt som en äter och enkelt skanna av streckkoder på matvaror, det orkade jag göra till en början, men kände efter ett tag att det viktigaste för mig var stegen och sömnen.

Jawbone Up - sleep and steps

Att mäta sömnen och stegen
Själva armbandet är bara ett armband med en knapp där jag väljer vilket läge armbandet ska vara i (vaken, sömn, tidtagarur/träning eller power-nap) som man synkar med en app i telefonen. Jag synkar morgon och kväll. Precis när jag har vaknat, då kollar jag av hur jag har sovit och precis innan jag ska gå och lägga mig, då kollar jag av hur många steg jag har tagit under dagen.

När jag har loggat min sömn kan jag se hur mycket djupsömn, lättsömn och hur ofta jag har vaknat under natten. Det jag gillar mest med sömnmätningen på armbandet är att det kan väcka mig i rätt sömncykel. På vardagar har jag inställt på att jag senast vill vakna kl 07.00 då har jag också satt ett ”Smart sleep window” på 30 minuter. Det innebär att jag blir väckt av en vibration i armbandet när jag sover som lättast mellan 06.30-07.00. Jag vaknar så himla mycket piggare och känner mig nästan jämt utvilad. 

Jag har dessutom satt upp mål för hur mycket jag vill sova och hur många steg jag vill ta under en dag. Som mål har jag att jag ska ta 10 000 steg varje dag och är det en dag då jag bara sitter inne på kontoret och jobbar vid datorn eller sitter i långa möten har jag svårt att gå alla mina steg, då finns det en smart funktion som jag har ställt in. Sitter jag still i en timme eller mer så vibrerar armbandet och jag blir påmind om att jag har suttit still för länge. Då brukar jag resa på mig och typ hämta ett glas vatten bara för att röra lite på mig. Mycket bra för mig som sitter ner hela dagarna.

traning

Träna med armbandet
När jag tränar slår jag på tidtagaruret på armbandet och stänger av när jag är klar. När jag sen synkar armbandet med appen kan jag välja vilken typ av aktivitet jag gjort (finns faktiskt rätt många att välja på), hur ansträngande det var och finjustera hur länge jag tränade. När jag springer använder jag Runkeeper också och den synkas även ihop med min Jawbone Up. Att träna med armbandet saknar kanske vissa funktioner. Helst hade jag velat ha en pulsklockas funktioner, men här får jag i alla fall en fingervisning om hur jag springer, och det läggs till på mina steg jag redan har tagit under dagen.

Allt som allt så gillar jag armbandet, det är kul att se hur jag sover och hur jag rör mig. Bäst är som sagt funktionen att bli väckt i rätt sömncykel och bara det är så himla värt för min del. Om ni undrar något mer är det bara att fråga.

2 Comments

  1. christin 17 juli, 2014 at 17:47

    Måste erkänna att jag varit nyfiken på det där armbandet ganska länge, men känner mig liksom lite skeptiskt till tanken eller den eventuella känslan att jag ständigt skall känna mig övervakad liksom. Om det ger någon mening?

    Reply
  2. Pingback: ✎ Fredagslistan « Anna María

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *