Breakfast at Margot House – Barcelona

Breakfast at Margot House – Barcelona

Breakfast at Margot House – Barcelona

Breakfast at Margot House – Barcelona

Jag älskar verkligen frukost och i mina drömmar har jag tid att både duka upp en rejäl buffé och att sitta ner och äta den innan jag börjar min dag. Precis som den här Philip och jag kunde njuta av varje dag när vi bodde på Margot House i Barcelona för några veckor sendan. Den frukosten hade helt klart flera av mina favoritgrejer. Färsk frukt och bär. Det är som godis för mig och jag kan nästan äta hur mycket som helst. En bra yoghurt, som blev ännu godare med all frukt som fanns. Och croissanter. Plus den obligatoriska semesternutellan.

Men verkligheten ser lite annorlunda ut. På vardagar i alla fall. Jag prioriterar bort frukost på morgnarna till förmån för att jag ska hinna sitta och jobba med bloggen. För det är liksom min bästa jobbtid, från 6.30-7.45 typ. Då får jag saker gjorda och kan jobba effektivt. Och här finns ju verkligen egentligen tid för att äta frukost om jag hade prioriterat annorlunda. Så nu i bästa fall tar jag med en chiapudding som jag slängt ihop i en burk kvällen innan till jobbet. Men ärligt så var det rätt så längesedan nu.

Idag ska jag i alla fall äta en ordentligt frukost. Det är ändå söndag och Philips syster med familj sover över. Då kan en inte hoppa över frukosten i alla fall. För helgfrukostar är jag fortfarande bra på. Där äter jag mycket och länge.

Hur gör ni på vardagarna? Har ni några knep eller tips på bra frukostar eller hur ni gör för att hinna med det på vardagsmorgnar? Jag tänker att vi tillsammans kunde göra en bra lista med tips. För det är säkert fler än jag som har det problemet. För jag vill bli bättre.



TRANSLATION: I just love a good breakfast and wish I had better breakfast habits on weekdays. What are your best tricks for having both time and eating a good breakfast? 

11 Comments

  1. Ellen 25 september, 2016 at 09:39

    Sad but true: jag är så himla dålig på frukost. Alltså, jag äter det gärna och jag älskar förberedelsen för det. Men vanligtvis är det bara ett tonårsaktigt vrålskrik av ”oooorkaaa” inom mig.

    Sedan jag blev sjukskriven i utmattningssyndrom har jag dock försökt ta lite mer allvarligt på frukost. Försökt tvinga mig upp för att göra en macka eller mixa en smoothie. Och det har fungerat. Tipset från mig är att hela tiden äta sådant som en gillar lite extra mycket. Ex. jag älskar hallon, så yoggi eller en smoothie med hallon är för mig fullpoäng. Hade min frukost istället bestått av ett nertvingat kokt ägg eller en rostmacka hade jag somnat under första tuggan. Så, ät frukostvarianter som du verkligen gillar!

    Reply
    1. Anna María Larsson 26 september, 2016 at 08:23

      Sant. Så mycket mer värt att äta något gott och som en gillar. Mitt absolut största problem är ju tiden. Önskar jag hade en timme till. Men går redan upp kl 06 för att hinna allt jag vill.

      Reply
  2. Annie - lättlagat vegokäk 25 september, 2016 at 10:06

    Åh jag håller verkligen med om att det kan vara knepigt att få in. När jag bodde i England gick jag upp varenda förbannade morgon och stekte två ägg och gjorde gröt. Jag har aldrig mått bättre och ätit så balanserat som jag gjorde då! Nu tenderar jag att prioritera bort frullen i förmån till bloggande eller några extra minuter i sängen – tyvärr. Jag tror att frukostbehovet på morgonen varierar bland olika individer och jag tror inte att det finns någon poäng med att peta i sig frukost om man inte alls är hungrig eller mår illa av det – men om man vet med sig att man mår bättre av frukost så är det såå värt att prioritera.

    Det finns nog inget magiskt knep för att hinna med på morgonen, förutom att förbereda kvällen innan och att ställa klockan lite tidigare.. Men vi kanske kan utmana varandra under oktober månad att äta frukost varje dag?! Det skulle jag vara på! Jag tror att det är lättare när det görs till ett kortsiktigt och begränsat mål. Sen kanske vanan har satt sig, vem vet!

    Reply
    1. Anna María Larsson 26 september, 2016 at 08:26

      Men ja! Hade faktiskt en fundering på nån form av utmaning. Så mycket lättare att komma till skott då. Så lätt på!

      Reply
  3. Mikaela 25 september, 2016 at 11:44

    Jag skulle inte klara en dag utan frukost så för mig är det det jag prioriterar på morgonen. En halvtimme åt att långsamt äta frukost och läsa blogginlägg, men så är det inte min mest effektiva tid på dagen heller 😛

    Reply
    1. Anna María Larsson 26 september, 2016 at 08:30

      Det låter ju superskönt. Jag måste kanske kombinera min effektiva bloggstund med frukost. Kanske är det som är hemligheten.

      Reply
  4. Jess 25 september, 2016 at 16:19

    Jag skulle aldrig orka jobba om jag inte åt frukost först, så för min del är det en del av morgonen som jag aldrig ifrågasatt eller ens övervägt att hoppa över. Äter dock inte direkt när jag går upp, först sminkar jag mig/fixar håret, ger katterna mat och sen när jag varit uppe i en 20 minuter eller så brukar jag äta. Tips är ju att äta sådant som går att förbereda innan tex chiapudding, overnight oats eller ugnsbakad gröt som man sedan skär i portionsstorlek och värmer på snabbt i mikron på morgonen. Eller en god müsli med yoghurt, bara att hälla upp och kanske piffa med lite bär eller frukt.

    Reply
    1. Anna María Larsson 26 september, 2016 at 08:34

      Ja men sånna grejer en kan förbereda är himla bra tycker jag. Behöver nog bara hitta min ultimata frukost.

      Reply
  5. Malin 2 oktober, 2016 at 17:13

    Jag älskar frukost, och precis som du, särskilt helgfrukost. Samtidigt måste jag äta frukost alla dagar, även på vardagarna, för att verkligen funka. Jag blir omöjlig att ha att göra med om jag inte äter något, och det vill jag till varje pris undvika.

    Jag äter nästan alltid samma sak på vardagsmorgnar; gröt och grov macka eller gröt och ägg plus en kopp te och ett glas vatten. För mig handlar det mycket om att det jag ska äta måste gå ganska fort att äta och att jag håller mig mätt länge. Då är gröt utan tvekan det bästa för mig! Det bästa med gröt är att det går att variera den i oändlighet genom att blanda olika sorters flingor och fröer, ha i lingon eller blåbär, lägga på äppelmos, russin eller nåt annat.

    Jag brukar också försöka göra frukoststunden lite extra mysig genom att läsa en bok, lyssna på radion och, nu när det är mörkare, tända ljus, för att verkligen ge mig själv en chans att sitta ner och äta i lugn och ro. Att ta mig den tiden för att få en bra start på dagen.

    Reply
    1. Anna María Larsson 4 oktober, 2016 at 19:20

      Det låter verkligen som en fin stund. Jag åt faktiskt alltid gröt till frukost när jag växte upp, men har helt tappat det på senare år. Det får kanske bli en del av utmaningen, att testa någon gröt. För det är ändå himla gott och som du säger går det ju att variera i massor. Och bra tips att tända ljus och göra mysigt 🙂

      Reply
  6. Pingback: Frukostutmaningen - Anna María

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *