I helgen var jag alltså på The Influencer Convention som anordnades av Influencers of Sweden. Tillsammans med närmare 100 andra bloggare, instgrammare, YouTubers och influencers lyssnade vi på föreläsningar, gick på workshops, diskuterade möjligheter och utmaningar, åt gott och hade supertrevligt! Det är nästan det bästa, att få träffas öga mot öga och prata och utbyta erfarenheter med varandra. Det är sjukt fint vilken peppig stämning och himla mycket power det finns bland oss alla. Vi är där för att lyfta och peppa varandra framför att konkurrera med varandra.

The Influencer Convention 2017 | Dnilva
Annika och Karoline var där. Och bredvid mig utanför bild satt Clara.

Jag hade med mig Philip under fredagen då alla föreläsningar var. Det kändes kul och fint att ha med honom så att han också fick en inblick i den här världen. Jag har läst igenom våra anteckningar och gjort en lista på topp 3 saker jag tar med mig från helgen och in i mitt fortsatta arbete med Dnilva. Självklart vill jag dela med mig av dem så att även du som har blogg eller annat sociala medier-konto kan inspireras, peppas eller tycka till om. Men också för att visa vilket enormt jobb som ligger bakom.

The Influencer Convention 2017 | Dnilva
All mat som serverades under konferensen var vegetarisk eller vegansk. Tummen upp för det!

Topp 3 saker jag tar med mig ifrån TIC 2017:

1. ”För att din blogg ska bli din business så måste du driva den som en business.”

Det här är något som jag innerst inne vet om men det är alltid bra att bli påminnd om. Elin från Teknifik som gjorde en grym dragning ”Från 0 till succé – Ett år med Teknifik” fick mig att återigen se vikten av orden. Marknaden är inte helt mogen och många har svårt för att se omfattningen i att driva en blogg. För min del ska det inspireras, idéas, köpas in material, skapas, fotas, redigeras och skrivas bara för att få upp ett inlägg. Och jag som har som mål att posta måndag till fredag varje vecka. Det blir en del jobb.

Förutom detta måste en hinna att svara på massa mail, sälja sitt erbjudande, ha samarbeten, gå på möten, svara på andras kommentarer, planera sociala medier och inte minst bokföra, skriva offerter och skicka fakturor.

Och ändå är den allmänna uppfattningen att en mest skriver lite dagbok på nätet.

Då är det extra viktigt att jag inte ser på det så, utan att jag själv ser det som en seriös heltidssyssla. För om inte jag gör det, hur ska andra kunna göra det? De få som lyckas sliter väldigt hårt och det gäller att konstant ha många bollar i luften. Detta både skrämmer och taggar mig på samma gång.

Jag och alla andra som försöker driva en seriös blogg är entreprenörer och enmans-start-ups. Det är inte lite på skoj och det är inte en kul liten grej vid sidan om. Det är hårt slit från morgon till kväll.

The Influencer Convention 2017 | Dnilva
Maria från Made by Mary hade en jättebra workshop i matfotografering och styling. Annie från Vegokäk och jag stylade ihop.

2. Att gå runt på en blogg är SVÅRT, men det går åt rätt håll.

Som sagt ovan så är marknaden lite seg och bolag har ibland fortfarande svårt att förstå både jobbet det innebär för oss bloggare och vilket värde företag faktiskt har av att synas i rätt kanal mot precis rätt målgrupp. Ingenstans har ett bolag en så bra möjlighet att få det förtroendet och respekten som en bloggare med nära relation till sina följare kan erbjuda. Ändå anser många att det inte får kosta för mycket och helst inget alls. ”Men du får ju produkter gratis.” kan det låta. Det betalar ju inte mina räkningar tyvärr.

Skönt är dock att vi alla är överens om att det går åt rätt håll. Fler och fler inser att det är en bra kanal att använda, även då det kostar pengar att synas. Ännu bättre och hatten av till de företag som också förstår att det är vi bloggare som känner våra läsare bäst och därför också bör vara de som skapar innehållet på det sättet som vi vet kommer mottas på bästa sätt. Att köpa en bloggpost utan relevans ger ingen vidare respons, men att göra det på rätt sätt kan vara otroligt varumärkesbyggande.

The Influencer Convention 2017 | Dnilva
Att få leka loss med fina föremål och styla mat var extremt kul. Och gott! Älskade inslaget med praktiska workshops.

3. Nischa dig!

I princip alla som föreläste i fredags pratade om vikten att nischa sig. Att bli expert på sitt eget område och smalna av för att få en tydlig och bra relation med sina läsare. Just det här har fått mig att fundera lite. Jag har en hyfsat bred profil med både DIY/skapande, recept, inredning, resor och inlägg från min vardag. Kanske borde jag smalna av och fokusera mer på mitt skapande och kreativ inspiration? Här vill jag mer än gärna ha er hjälp! Vad tycker ni egentligen? Vill ni se en mer nischad profil från min sida, där jag satsar mer på att skapa, eller gillar ni bredden? Är det någon kategori som är mindre intressant som jag kanske kan strunta i helt och istället lägga tid på något annat? Jag är så tacksam för alla tankar och åsikter här!

The Influencer Convention 2017 | Dnilva
Resq Club bjöd på drinkar från räddad frukt. Så bra koncept att ta tillvara på mat som annars bara slängs.

Och som jag nämde innan så är nog att få träffa alla fantastiska bloggare det absolut bästa. Jag fick hänga med flera av mina favoriter av DIY/Pysselbloggare (och jag får redan träffa flera av dem på onsdag igen!) Än en gång – Tack till alla som var där och förgyllde helgen med smarta tankar och allmänt pepp!

♡ Följ mig gärna på Bloglovin’, Instagram & Facebook

10 Comments

  1. Elin Häggberg // Teknifik 4 april, 2017 at 08:28

    Vad kul att jag kunde bidra! ❤ Grymt bra sammanfattat. Nu jäklar kör vi. Vi är pionjärer och det är alltid tufft. Men alla som vet är ju överens om att pengarna kommer snart. Känner mig så peppad nu alltså. Vi är startups, exakt så är det! Men utan pingisbord och ängelinvesterare. 😉

    Reply
    1. Anna María 6 april, 2017 at 07:24

      Det är du som ska ha tack Elin! Men verkligen! Haha. Ja, fast utan pingisborden. Kul ju. Eller lite synd. Jag gillar att spela pingis 😛

      Reply
  2. annika 4 april, 2017 at 09:23

    Fint! Jag funderar också på det där att nischa sig vs inte. Ska man? Ska man inte? Känner att vi har byggt upp våra bloggar under en tid då vi inte nischade oss jämfört med de som vi hörde snacka som gör så idag. Själv så gillar jag det du har att följa med i lite allt möjligt. Det är trevligt, men det kanske inte är det som är the moneymaking biz. Vi får hänga snart!

    Reply
    1. Vicky 5 april, 2017 at 00:27

      håller med så mkt! vi alla har ju haft våra bloggar länge och då var det bredare … kanske som annika säger att det är större chans att tjäna pengar på en nischad blogg, men att man tappar sina gamla läsare typ. fast å andra sidan får man nya! jag gillar iaf din bredd här och tycker gärna du kan behålla det så 🙂 then again är jag ju ingen diy:are …

      Reply
    2. Anna María 6 april, 2017 at 07:25

      Men exakt! Är så sjukt kluven i det där. Får låta hjärnan bearbeta det en stund till. Absolut! Hänger gärna snart!!

      Reply
  3. Annika 4 april, 2017 at 16:17

    Så intressant detta är! Jag har funderat en del på vilka bloggar jag gillar att följa – läser ganska många svenska bloggar – och det känns som det hänt mycket de senaste två åren kanske? Jag har väldigt stor respekt för de/er som driver professionella bloggar med genomarbetat, välproducerat material. Det är så lyxigt att bara få ta del av utan motprestation! Jag har personligen ingenting som helst emot att bloggare har samarbetspartner eller på andra sätt tjänar pengar på sina bloggar (så länge det framkommer på ett schysst sätt så klart) klart man ska sätta värde på hårt arbete, liksom, inga konstigheter. Samtidigt har jag också märkt att jag blivit mer sugen på att läsa mindre bloggar. Som inte alls är speciellt nischade, lite mat, lite outfits, lite DIY’s lite resande, mycket personligt. Bloggar som är skrivna av nån som har ett annat – ickebloggrelaterat – jobb. Som inte känns så proffsig kanske, utan som erbjuder något annat, nåt som mer känns som ett samtal med en kompis, nån man faktiskt kan lära känna. Men det känns liksom som en helt annan kategori, på något sätt? Bloggarna – eller snarare influencers(-arna???) som ingår i ett stort sammanhang och som lever på bloggandet känns lite ouppnåeliga på nåt sätt, om man inte är en del av gänget. Att läsa dessa bloggar känns mer som att bläddra i ett fint magasin, snygga bilder, massa inspiration och så vidare. Oj, det blev en lång kommentar! Hoppas jag inte skrivit något som du tar illa upp av, det är mest ett gäng tankar som väl har lite med ditt inlägg att göra, men inte bara! Jag följer ett gäng bloggar i båda kategorierna, ska jag säga, och gillar blandningen. Jag har inte läst din blogg jättelänge – har hittat hit via någon annan i Monthly makers-gänget – men det jag gillar med din blogg är så klart dina inspirerande DIY’s och att du verkar vara en charmig och skön person!

    Reply
  4. Mikaela 4 april, 2017 at 20:18

    Jag gillar din bredd! Eller såhär, hos bloggare jag redan har en relation till/följer så vill jag läsa allt och gillar bredd! Men är det någon ny blogg för mig så vill jag helst läsa om det jag är intresserad av och inte vardagsinlägg typ. Men å ena sidan är det ofta genom sådana inlägg man lär känna personen bakom en blogg mer och bygger relation till hen. Vet inte om det här gör dig klokare, haha! men jag tycker du har en lagom mix av allting och ändå med ett huvudfokus på skapande och kreativitet. Sidospåren tillför mer personlighet och att man får lära känna dig!

    Reply
  5. Jeanette 4 april, 2017 at 20:53

    Du kanske ska analysera och titta på dom inlägg som går bäst för dig. Men kanske inte bara titta på siffror utan även kommentarer. Dina privata inlägg kanske driver mycket engagemang? Du är ju din USP, glöm inte det! Plus att det vi pratade om att du vill att kunder ska anställa dig på grund av vem du är så är det en viktig del att dela med sig av sig själv så du inte blir som en opersonlig pinterest sida. Om du reser kanske du kan intervjua eller leta upp någon kreatöres hem/studio så du kan få in ditt diy känsla överallt. . Allt för att skapa en helhet om du känner att bloggen känns spretig. För min del känns det inte spretigt iafal. Du har gjort dig känd som Diy-blogg och det tycker jag genomsyrar din sida.

    Plus väldigt kul att träffa dig i helgen 🙂

    Reply
  6. Pingback: THE INFLUENCER CONVENTION 2017 - MIN SAMMANFATTNING - Gott för själenGott för själen

  7. Wilda 8 april, 2017 at 13:45

    Jag tycker att din bredd är lagom stor för att inrymma vem du är bakom det du skapar. Sen kan jag ju alltid, som jag är, önska att få se mer av dig och ditt innersta – vad som driver dig och vad som berör dig. Men du är ju också en bloggare som bloggar huvudsakligen om det du gör – så det är ju det du ska göra också. För det du skapar är genialiskt. Igår tipsade jag en vän om din blogg därför att du tar fantastiska bilder och skildrar Island. Så den delen av vem du är tror jag också är väldigt viktig. För mig är det din proffsighet som hela tiden skiner igenom allt du gör. Det känns som om du driver ett DIY-magasin och du håller den nivån genomgripande. Tack för inspo och för att du delar med dig!

    Reply

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *