Jag är en person som är fullkomligt tokig i frukt, bär och grönsaker. Vet inte om det är bara sån som jag är som person eller om mina föräldrar var grymma på att ge mig frukt och grönt när jag var liten som gjort det. Äter faktiskt hellre färska bär och frukter än godis. Som jag berättade om här om dagen när jag visade er min ingefära och gurkmeja-shots så är jag helt inne på smoothies med mycket frukt och grönsaker just nu. En favorit är en grön smoothie som jag tänke dela med mig av idag. Den här eller, någon av de här två har Philip och jag gjort nästan varje morgon hemma de senaste månaderna.

 

Grön smoothie

Grön smoothie på två sätt

  • Broccoli
  • Spenat
  • Ingefära (jag tar ca 2 cm eller mer beroende på hur mycket riv jag vill ha)
  • Citron
  • Äppelmust eller äppeljuice
  • Vatten
  • Avokado (när jag vill ha en krämig variant så har i 1/2 avokado, annars skippar jag den)

 

Grön smoothie

Tjoffa ner alla ingredienserna i en mixer eller blender. Tillsätt äppelmust och vatten efter tycke och smak. Jag brukar alltid börja med lite mindre och sen ha i mer för att få rätt tjocklek. Jag är helt ärligt inte så noga med mängd när jag gör mina smoothies. Gå på känsla. Vilka smaker är du sugen på idag? Och smaka dig fram och ha i mer av det du vill. Det blir gott hur du än gör är min erfarenhet. Så länge man inte går helt bananas och blandar tusen olika saker.

 

Grön smoothie

Som sagt, är du sugen på en lite krämigare smoothie så ha i en halv avokado per person som ska ha. Och visst använder du dig av det här kladdfria tricket som vi visade i senaste avsnittet av Larsson och Lyth? → 5 hacks för frukt & grönt som verkligen funkar!

 

Grön smoothie på två sätt

Sen är det bara att hälla upp i glas och servera! Den vänstra är varianten med avokado och är lite krämigare i koncistensen. Den högra är den utan avokado. Lite friskare och mer juicig samt att den skummar sig lite på toppen. Men båda är kanongoda och är en bra start på dagen!

Vad har du i din smoothie?

♡ Följ mig gärna på Bloglovin’InstagramPinterest & Facebook

8 Comments

  1. Anna S Hagelin 17 januari, 2018 at 17:36

    Hurra, denna ska jag göra!

    Reply
  2. Åsa Jacobsson 18 januari, 2018 at 07:29

    Så god den ser ut! Har du fryst broccoli och spenat i? Blir inte det svårt för mixern eller har du någon specialvariant?

    Reply
    1. Anna María 18 januari, 2018 at 08:43

      Japp! Jag använder fryst spenat och broccoli. Ibland tar jag fram den det första jag gör på morgonen och sen fixar jag mig lite innan jag mixar den. Men oftast gör jag den mer eller mindre direkt. Jag har ingen specialmixer utan har en billig från Kjell och Co som faktiskt funkar riktigt bra. Men det är såklart olika med olika mixers. Använde en som sitter på min hushållsassistent förut. Den kändes inte lika stark, men är av ett ”bättre” märke. Så prova dig fram med din mixer. Lycka till!

      Reply
      1. Åsa Jacobsson 19 januari, 2018 at 07:36

        Ok jag provar!

        Reply
  3. Ellen 18 januari, 2018 at 10:04

    jag gör mest smoothie bowls på hallon, mango och nötmjölk. toppat med kokosflingor eller granola sedan. så himla gott, men helt klart en sötare variant än de gröna och nyttiga, hehe!

    Reply
    1. Anna María 19 januari, 2018 at 08:40

      Jag har inte gjort smoothiebowl på nötmjölk, men borde testa någon gång. Det är så gott med en stor skål att äta med sked och toppa med goda grejer. Plus att mango och hallon är sååå gott ihop!

      Reply

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *